Begin jaren 90, toen ik begon als technisch verkoper, zag de wereld er relatief simpel uit. Je kreeg van je baas een telefoon, een telefoonboek en je mocht een paar keer per jaar op een vakbeurs staan. De vakbeurs was de plek om de basis te leggen voor je sales activiteiten. Na 2000 veranderde de wereld snel. De dure beursstand werd vervangen door een vaak even dure website. Die laatste was wel 24/7 bereikbaar voor je klanten. Tegenwoordig bouw je relaties, en dus de basis voor je sales, via LinkedIn. Corona heeft dit veranderingsproces enorm versneld.
LinkedIn wordt naar mijn mening nog veel te weinig, en soms zelfs verkeerd, gebruikt door ondernemers/verkopers in het MKB. Vaak maakt LinkedIn niet eens serieus deel uit van het marketingplan. LinkedIn kan optimaal voor je werken als je het integreert in je dagelijkse routine en leert hoe het algoritme werkt. Ik denk dat MKB ondernemers te veel kansen laten liggen om via, of met behulp van, social media te verkopen. Ook traditionele marketeers en mediabureaus onderwaarderen de kracht van LinkedIn in de B2B markt. Uiteraard is het voor hen lastig een verdienmodel op te tuigen rondom LinkedIn omdat het een gratis medium is. Ze komen daarom vaak met relatief dure programma's met beperkt rendement.